Cutt// Landet Under Skyggen af Kain Peer Gynt Tomas Lagermand Lundme og Søren Zacho Ruby (DV 10-11). ER - en bøjning af være. Det kommende Teater. Foto: Evanly Media Anna Panduro DV 04/07: Det uartige barn. Frøken Fracasos Kompagni. Medforfatter: Maja Skovhus Rehøj. Foto: Claus S. Nielsen Cecilie Eken (DV-97-99): Blomsterheksten. Nørregaards Teater Hesten Det store spring Andreas Dawe (DV 10-12): Tårnspringeren. Team Teatret. Foto: mingoPHOTO Jesper B. Karlsen (DV 97-99): Nikio. Zangenbergs Teater. Foto: Søren Veien. Lene Vestergård (DV 11-12): Jasnas Breve.Teater Neo. Foto: Søren Pagter Thomas Markman (DV 04-07) Oh, Romeo. Teatret Masken. Jesper B. Karlsen (DV 97-99) Mærkelig. Team Teatret. Foto MingoPHOTO Majbrit Christensen (DV 01-03) Spiir. Foto Jan Rüsz. Rejsen hjem Dengang vi blev væk Zappa Hvis jeg havde vidst

Merete Oona Byrial, Dramatiker, performer og koreograf

Kontakt:
Merete, tlf. 22776334
Mail: meretebyrial@gmail.com
www.rundtpaagulvet.net (her findes også uddybende c.v.)

Uddannelse:
Dramatiker Væksthus 2011-13
Nordisk Teaterskole 1993-95
Den Grafiske Højskole 1983-85

Jeg er kunstnerisk leder af Teater Rundt på Gulvet*, men arbejder også freelance som tekstforfatter og performer samt som konsulent på forestillinger. Det sidste to år har jeg været spire på Dramatiker Væksthuset; ordene er vildtvoksende.
Improvisation er mit vigtigste værktøj. Jeg har stor erfaring i at indgå i et samarbejde med spillere og instruktør og byde ind med tekster i prøveperioden. Men jeg skriver også gerne ud fra et oplæg og på bestilling.

Manuskripter:
PILs PUSLESPIL (2013)
OTTE ARME SYV SIND (2012)
GLASHUS (2007), Carte Blanche og Zangenbergs Teater, skrevet i samarbejde med Sara Topsøe-Jensen.
Seneste tekstbidrag:
STRIP (2011), Teater FÅR302, Svada
PÅLÆG (2010), Husets Teater, Rundt på Gulvet

Min dramatik:
Mindre børns associative tilgang til verden virker som en befriende dåseåbner på min voksenlogik. Jeg bruger legen, disse skift mellem virkeligheder, når jeg arbejder. Det skaber bevægelse og holder mine sanser friske. Tematisk er alt interessant - i hvert fald som udgangspunkt. Jeg er optaget af aktuelle temaer, men også "evergreens": I 2008 havde Rundt på Gulvet i co-produktion med Catre Blanche premiere på GLASHUS, som var en performanceforestilling om klodens tilstand - et indspark til klimadebatten for børn (8-12 år). I 2010 var det vores forhold til mad, som blev skåret ud i tragikomiske skiver i PÅLÆG på Husets Teater (14 år og op).
OTTE ARME SYV SIND, som jeg har skrevet på Dramatiker Væksthus, handler om en stortvivlende blæksprutte og en ukuelig søhest og deres venskab (6-12 år). PILs PUSLESPIL handler om en 8-årig piges forhold til døden, set i lyset af, hvad de voksne siger eller ikke siger, når nogen i familien er død. Det handler om at finde en vej gennem sorgen og det gør Pil på sin helt egen livsbekræftende måde (8-12 år)
*Rundt på Gulvet er et fabulerende performance univers for både børn og voksne. Tekst og koreografi spiller sammen i scenerummet - altid på en bund af alvor - altid med håb indenfor rækkevidde. Sproget er absurd, poetisk og ikke mindst humoristisk.

Senest opdateret 1. april 2013.